Kilka słów o ? uśmiechu i poczuciu humoru

Kilka słów o ? uśmiechu i poczuciu humoru

Od wielu już lat, w pierwszy piątek października, optymiści i osoby pozytywnie nastawione do życia hucznie świętują Światowy Dzień Uśmiechu. Pomysłodawcą tego święta był Harvey Ball, autor znanego na całym świecie symbolu żółtej uśmiechniętej buzi – tzw. smiley face, stworzonej w 1963 roku. Symbol ten reprezentuje dokładnie to, co na co dzień chcemy widzieć jak najczęściej u innych ludzi, czyli bezinteresowny uśmiech na twarzy.

O tym, że uśmiech wraz z poczuciem humoru może mieć wpływ na nasze życie, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. To właśnie jest klucz do przełamania lodów, rozładowania napięcia czy budowania dobrych relacji. Poczucie humoru to cecha przydatna nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Dotyczy to wszelkich stanowisk, na których pracownicy kontaktują się z klientami: od sekretarki, przez doradcę, specjalistę, księgową, po magazyniera, serwisanta czy handlowca. Pogodne usposobienie, poczucie humoru naprawdę należą do cech, które mogą być bardzo pomocne w pracy. Ponad to wszyscy lubimy przebywać w towarzystwie takich osób, gdyż nie tylko możemy dzięki nim dobrze się bawić, ale również dzięki ich pogodzie ducha, łatwiej jest nam radzić sobie z życiowymi trudnościami.

Z amerykańskich badań wynika, że osoby z poczuciem humoru mają lepsze relacje ze współpracownikami, mają większą motywację do pracy oraz rzadziej chorują. A jak wypadły badania dotyczące poczucia humoru wśród pracowników w Polsce? Generalnie, jesteśmy nacją poważną, by nie napisać naburmuszoną. Rzadko uśmiechamy się do obcych, w pracy unikamy żartów i sporadycznie opowiadamy kawały. Tymczasem udowodniono, że optymiści mają lepsze wyniki w pracy.

Jak więc widać, poczucie humoru ma spory wpływ na nasze życie. Niezależnie zatem od tego, na jakim jesteśmy stanowisku, warto zachować poczucie humoru, bo:

  • większość przełożonych woli mieć przy sobie pozytywnie nastawionych ludzi,

  • poczucie humoru jest jednym z najlepiej widocznych wyróżników ludzi stabilnych emocjonalnie
    i pewnych własnej wartości, a właśnie tacy są najlepszymi pracownikami, niezależnie od branży,

  • pracownicy z poczuciem humoru rzadziej chorują, deklarują wyższy poziom satysfakcji z pracy,

  • śmiech zwykle poprawia naszą efektywność w pracy,

  • bez  poczucia humoru nie ma mowy o tworzeniu długofalowych relacji z  klientem, a to przecież podstawa,

  • żarty w relacjach, nie tylko handlowych, podnoszą standard obsługi klienta i ułatwiają perswazję, bo ?odblokowują? naszych rozmówców.

Odrobina humoru w pracy jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Żartobliwe działania są potrzebne w każdej firmie. Mają duży wpływ na poprawę pracy zespołowej, pomagają rozładować atmosferę, która w niektórych sytuacjach potrafi być napięta. Motywują też pracowników do dalszej pracy. Jednak niewątpliwie żartować trzeba umieć. Przede wszystkim trzeba znać umiar ? żartować taktownie i z wyczuciem. Miejsce pracy nie jest bowiem placem zabaw. Należy też wiedzieć, kto dowcip przyjmie z odpowiednim dystansem, a kogo on zaboli do tego stopnia, że wycofa się z towarzyskich relacji. Powinny mieć to na uwadze osoby lubiące śmiać się z innych i szukające ?ofiar? swych żartów.

Pamiętajmy o tym, by mimo przeciwności i trudności w życiu, uśmiechać się jak najwięcej i zarażać swoim pozytywnym sposobem bycia inne osoby. W końcu śmiech to zdrowie, a dzień bez uśmiechu to dzień stracony, prawda?



Korzystając z tej strony akceptujesz zapisywanie plików cookies w przeglądarce.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

X