Wyspani mogą więcej cz.2

Sen – nieodłączna część naszego życia. Temat rozmów, przejaw troski czy usprawiedliwienie złego samopoczucia. Ale mimo, iż zdajemy sobie sprawę, że sen jest ważny, to realnie, poważna troska o jego zdrowy przebieg jest niewystarczająca.

W stanie snu, percepcja otoczenia oraz bodźce zewnętrzne są znacznie ograniczone lub nieaktywne. Ten brak reakcji lub ich obecność, jest indywidualna. Podczas gdy bodźce lekkie typu ruchy partnera są włączone w proces snu  to w przypadku silnego bodźca organizm szybko reaguje i przechodzi ze stany uśpienia do wybudzenia. Oczywiście nasz mózg nie śpi, odbiera i przetwarza bodźce podczas snu, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Po przebudzeniu, nie pamiętamy, co działo się z nami w trakcie snu. Pamięć rejestruje jedynie wspomnienia z tego, co nam się przyśniło (choć to również czyni w sposób wybiórczy). Badania wykazały, że nie rejestrujemy także żadnychwspomnień z ostatnich minut przed przejściem w stan uśpienia. Uważa się, że powodem tego jest blokowanie przenoszenia informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej podczas snu. To również wyjaśnia, dlaczego nie pamiętamy, że często wybudzamy się w nocy na bardzo krótki czas.

W 1920 r. niemiecki badacz, Hans Berger, opracował metodę pomiaru aktywności pracy mózgu, rejestrując zmiany w jego aktywności elektrycznej. Ta metoda stała się znana jako elektroencefalografia (EEG). Wtedy to po raz pierwszy zaobserwowano fakt, że aktywność mózgu ulega zmianom podczas snu, oraz odkryto sposób, w jaki dochodzi do tych specyficznych zmian. Okazało się bowiem, że mózg w trakcie snu jest wciąż aktywny oraz że jego aktywność ściśle wiąże się z konkretną fazą snu. Natomiast proces wprowadzania organizmu w stan snu (czyli wyprowadzania go ze stanu czuwania) jest stopniowy i zależy od 3 konkretnych czynników.

Pierwszym jest wewnętrzna biologiczno-fizjologiczna regulacja rytmu sen – czuwanie, czyli rytm dobowy, który jest wyznaczany przez zmiany nasłonecznienia w ciągu dnia, przebieg dnia i poziom zmęczenia każdego organizmu. Regulacja rytmu zachodzi głównie w mózgu, narządach produkujących hormony, w ośrodkowym układzie nerwowym i ośrodku wzrokowym.

Drugim czynnikiem jest indywidualna potrzeba snu. Za mała ilość snu oznacza zwiększoną jego potrzebę, co z kolei ma bezpośredni wpływ na indywidualny cykl sen – czuwanie. Mówiąc prościej: niewyspanie powoduje uczucie zmęczenia i znużenia, a co za tym idzie, potrzebę snu poza rutynowymi godzinami, do których każdy jest przyzwyczajony.

Wreszcie cykl sen – czuwanie regulowany jest także przez warunki zewnętrzne oraz przez zwyczajowy plan dnia: godziny pracy, wieczorne rytuały (np. długa, ciepła kąpiel) oraz wpływ środowiska, w którym żyjemy i spędzamy czas (np. temperaturę, nasłonecznienie, poziom wilgotności powietrza).

Sklep Kimex, pniewy, ul. Powstańców Wlkp. 6

Sklep Kimex zaprasza na indywidualny dobór materaca, poduszek ergonomicznych oraz łóżek. Warto skorzystać z naszych promocji i poprawić jakość swojego snu.  

>> poprzedni artykuł: Wyspani mogą więcej <<

>> tu więcej zdjęć ze sklepu <<

Korzystając z tej strony akceptujesz zapisywanie plików cookies w przeglądarce.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

X