Pniewskie liceum w czołówce rankingu szkół dbających o dobrostan młodzieży w lockdownie

W Polsce jest już 277 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Jedną z nich, w tegorocznym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jest Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek w Pniewach, które uplasowało się na czwartej pozycji. W pierwszej dwudziestce Rankingu jest również VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza z Poznania. Z województwa wielkopolskiego w Rankingu są m.in. szkoły z Ostrowa Wielkopolskiego i Koła. To szkoły, które zadbały przede wszystkim o dobrostan psychologiczny uczniów w czasie nauki zdalnej, wspierając realizowanie własnych projektów przez młodzież.

Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze. – Ten rok dla polskich szkół był szczególnie trudny. Nauczyciele nie mogli tak jak zawsze wspierać bezpośrednio młodzieży w nauce i działalności społecznej, lecz robili to zza ekranów komputerów. Dlatego należą im się szczególne gratulacje za to, że pomimo trudnego okresu wprowadzali innowacje do programów nauczania, trwali i działali z myślą o tym, że nauka to nie tylko zakuwanie do matury, ale też okazja do poznania siebie i innych, rozwiązywania problemów otoczenia, które obserwujemy – podkreśla Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii. 

Trudne warunki pandemiczne działały na niekorzyść dobrostanu psychologicznego młodzieży. Jednak jak pokazuje raport Fundacji Zwolnieni z Teorii „Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii” – uczniowie tych szkół, którzy zrealizowali w tym roku szkolnym własny projekt społeczny w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, mają wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego niż ich rówieśnicy, którzy nie angażowali się społecznie. Raport bazuje na badaniu przeprowadzonym na reprezentatywnej próbie 621 uczniów. Z badania wynika, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12%) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12%) od tych, którzy nie angażowali się społecznie.

– Wysiłek podejmowany przez uczniów wydobywa ich ukryty dotąd potencjał na zewnątrz, rozwija i otwiera na ludzi. Sami przyznają, że poprzez realizację projektów dojrzewają, stają się bardziej pewni siebie, jest w nich mniej lęku przed oceną innych. Pomimo trudności i pandemii potrafili pokonać przeciwności oraz nauczyli się funkcjonowania w zmiennych warunkach. Cieszę się, że jako nauczyciel mogłam im towarzyszyć i wspierać w tym niełatwym dla wszystkich czasie. Tegoroczna edycja olimpiady pokazała, że warto walczyć do końca, żeby osiągnąć cel. I choć piętrzą się trudności, czy słabnie motywacja, to również pojawiają się nowe możliwości. Wszyscy tegoroczni finaliści olimpiady docenili to, że każda pomoc się liczy, nawet ta najmniejsza – mówi s. Agnieszka Derengowska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości i wicedyrektor Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach.

– To nauczyciele są z młodymi ludźmi na co dzień i dają im przestrzeń do działania, wsparcie, motywację, pocieszenie w trudnych momentach i celebrują sukcesy. Zachęcam nauczycieli, aby robili to dalej, bo tworzą nowoczesną, współczesną edukację – mówi Joanna Dymna-Oszek, Dyrektor Biura Zarządu Banku ING Bank Śląski, partnera tegorocznej edycji Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii.

Jak można dołączyć do szkół wspierających uczniów w rozwoju kompetencji społecznych? Wystarczy wstąpić do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii i zainspirować młodzież do realizowania własnego projektu społecznego. W Polsce jest już niemal 550 nauczycieli i nauczycielek, którzy angażują się i wspierają uczniów na zasadach mentora, otrzymując pełne wsparcie szkoleniowe od zespołu Fundacji. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest zwieńczeniem tych działań, podsumowaniem całego roku szkolnych zmagań tysięcy młodych osób w całej Polsce. 

Gala finałowa Rankingu odbyła się 15 czerwca o godz. 19:00, a prowadził ją Marcin Prokop, popularny dziennikarz i prezenter telewizyjny. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół. Cały Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2021 dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Relację z Gali można obejrzeć na fanpage na Facebooku Zwolnionych z Teorii. Partnerami Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii są ING Bank Śląski oraz Grupa Pracuj, właściciel serwisu Pracuj.pl. Olimpiadę Zwolnieni z Teorii wspiera Google.org.

Badanie na potrzeby raportu „Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii” przeprowadzono metodą ilościową CAWI w maju 2021 roku w dwóch grupach: uczniów, którzy brali udział w tegorocznej edycji olimpiady Zwolnieni z Teorii oraz uczniów szkół średnich, którzy w roku szkolnym 2020/21 nie angażowali się w żadne działania społeczne. Badanie obejmowało poziom ogólnego dobrostanu, jak i sześć wymiarów dobrostanu tj. samoakceptacja, pozytywne relacje z innymi, autonomia, panowanie nad otoczeniem, cel życiowy i osobisty rozwój. Zastosowano Polską Adaptację Kwestionariusza Dobrostanu (PSYCHOLOGICAL WELL-BEING SCALES) autorstwa Jana Cieciucha i Dominiki Karaś.

 

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

Korzystając z tej strony akceptujesz zapisywanie plików cookies w przeglądarce.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

X