Sukces Zwolnionych z Teorii

Prawie 30 proinnowacyjnych szkół z Wielkopolski w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

W Polsce jest już prawie 300 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. 27 z nich jest z województwa wielkopolskiego. Najlepsze w naszym regionie okazało się Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach, które uplasowało się na 4. miejscu. Najwyższą pozycję wśród poznańskich szkół zajęło VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza, które sklasyfikowano na 16. miejscu. W Rankingu znalazły się także niektóre szkoły z Ostrowa Wielkopolskiego, Śremu, Konina, Kalisza, Wrześni, Wolsztyna czy Szamotuł. Nagrody najlepszym szkołom wręczała Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, a galę finałową poprowadził Karol Paciorek, popularny polski youtuber.

Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, analizuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce mógł zrealizować własną akcję społeczną. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatia czy wrażliwość społeczna. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyznacza nowe standardy edukacyjne, ponieważ lista laureatów to szkoły, które nazwałabym najbardziej innowacyjnymi w Polsce. W tym roku w Rankingu znalazło się ich niemal 300. Niech one będą dobrym kompasem dla tych, którzy dziś zastanawiają się, w jakiej szkole chcieliby się znaleźć – mówiła podczas gali Rankingu Wicepremier i Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, która wygłosiła przemówienie gratulacyjne oraz laudacje dla pięciu najlepszych szkół. – Doświadczenie własnej sprawczości, wytrwałość w pokonywaniu trudności, kreatywność, przekraczanie barier komunikacyjnych, doświadczenie radości z czynienia dobra. Tego zaznają uczniowie szkoły, która zajęła czwarte miejsce w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Gratuluję serdecznie Liceum Ogólnokształcącemu Sióstr Urszulanek z Pniew kolejnego roku owocnej i efektywnej pracy na rzecz społeczeństwa oraz inspirowania uczniów do prezentowania obywatelskiej postawy – chwaliła pniewską szkołę Minister Emilewicz.

Gala finałowa Rankingu odbyła się 2 czerwca o godz. 19. W odpowiedzi na sytuację epidemiczną, przyjęła nową formę – wydarzenia online. Po raz pierwszy w 6-letniej historii Rankingu sklasyfikowano aż 289 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny. To prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłorocznym wydaniu Rankingu. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii prezentuje szkoły, które robią rzeczy ponadobowiązkowe, bacznie obserwują dokąd zmierza świat i właśnie w tym kierunku podążają ze swoimi uczniami. Mam wielki szacunek dla młodzieży za to, że mają chęć, aby zmieniać świat. W tej trudnej drodze ku przyszłości, największą pracę zaraz po uczniach wykonują właśnie nauczyciele, którzy wspierają ich na każdym kroku – mówiła Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii. – Jesteśmy naocznymi świadkami, jak zmienia się rola nauczyciela od tego, który uczy i przekazuje wiedzę, do tego który wspiera w rozwoju każdego ucznia indywidualnie, wskazując, które umiejętności może rozwijać. Jest dla niego mentorem. Obecnie nie sztuką jest przekazać komuś wiedzę, lecz pokazać mu, jak do niej dojść, i jak ją umiejętnie wykorzystywać. Do tego trzeba posiadać kompetencje, które można rozwinąć tylko poprzez własne doświadczenie. Takie praktyczne podejście premiuje właśnie nasz ranking – podsumowuje Bruszewska.

Jej słowa potwierdza większość nauczycieli ze szkół, które znalazły się w Rankingu. Z ankiety przeprowadzonej przez organizatora olimpiady wynika, że trzech na czterech nauczycieli, a także i uczniów, wzmocniło swoje wzajemne relacje. – W relacjach z uczniami wychodzi się z roli nauczyciela, wchodząc trochę w rolę coacha, w rozumieniu bycia wsparciem, osobą wskazującą perspektywę oraz powrót do celów i priorytetów, a także pomocą w analizowaniu drogi. Dzięki temu wzrasta wzajemne zaufanie i otwartość na siebie. Odkrywam na nowo potencjał uczniów i mam możliwość zobaczenia ich w działaniu w rzeczywistej sytuacji. Na koniec pojawia się radość wspólnego tworzenia jakiegoś większego dobra – mówi s. Agnieszka Derengowska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości z Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach.

Dwukrotny wzrost liczby szkół, które znalazły się w tegorocznym Rankingu, nie jest dziełem przypadku. W zeszłym roku Zwolnieni z Teorii zaprosili ponad 300 nauczycieli z całej Polski, by razem z nimi wprowadzali projekty społeczne do swoich szkół. Dzięki temu korzysta na tym nie tylko polska młodzież, ale także sami nauczyciele, jak również szkoły, które stają się placówkami coraz bardziej proinnowacyjnymi i atrakcyjnymi dla uczniów. – W środowisku lokalnym jesteśmy postrzegani jako szkoła ukierunkowana na przedmioty ścisłe. Udział w Zwolnionych z Teorii pokazuje natomiast jak wszechstronną wiedzę posiadają nasi uczniowi. Jeżeli podejmują się jakichkolwiek działań, to robią to z wielką pasją i zaangażowaniem,  najlepiej jak tylko potrafią. Obecność w rankingu nas cieszy, ponieważ staramy się podążać za innowacjami w nauczaniu i nieustająco inspirujemy naszych uczniów do pogłębiania wiedzy. Jednocześnie chcielibyśmy także zachęcić inne szkoły do pozytywnego naśladownictwa – mówi Dorota Koźlik, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości oraz ekonomii w praktyce z VIII LO im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Cały Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2020 dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl a relacja z Gali na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie Facebook. Partnerami Rankingu jest Google.org i Grupa Pracuj. Patronat medialny objęli dziennik Rzeczpospolita oraz portal Onet.

W trakcie trwania olimpiady kilkukrotnie informowaliśmy o pomysłach naszych uczniów na stronie Wirtualnych Pniew

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

Korzystając z tej strony akceptujesz zapisywanie plików cookies w przeglądarce.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

X